Jak wygląda rozliczenie energii przy współdzieleniu PV i auta służbowego?

Coraz więcej osób prowadzących działalność gospodarczą decyduje się na połączenie Fotowoltaika z użytkowaniem auta służbowego w domu. Dzięki temu można znacząco obniżyć koszty eksploatacji pojazdu, korzystając z darmowej energii słonecznej. Jednak pojawia się pytanie – jak prawidłowo rozliczyć energię zużytą na ładowanie auta firmowego, gdy ładowanie odbywa się z prywatnej instalacji PV? Odpowiedź zależy od sposobu prowadzenia działalności, formy ewidencji oraz tego, czy auto jest środkiem trwałym firmy. Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty prawne, księgowe i techniczne związane z takim rozliczeniem.

Ustalanie rzeczywistego zużycia energii przez auto służbowe

Fotowoltaika zamontowana w domu produkuje energię, która trafia do ogólnej sieci wewnętrznej. Aby rozliczyć energię zużytą przez auto służbowe, konieczne jest jej wyodrębnienie. Najczęściej stosuje się w tym celu licznik energii zamontowany bezpośrednio przy wallboxie lub specjalnym gnieździe, z którego ładowany jest pojazd. Dzięki temu możliwe jest ustalenie rzeczywistej ilości kilowatogodzin zużytych na potrzeby służbowe. W przypadku braku licznika, można posiłkować się szacunkami opartymi na liczbie przejechanych kilometrów oraz średnim zużyciu energii na 100 km (np. 15–20 kWh/100 km).

Jak wygląda rozliczenie energii przy współdzieleniu PV i auta służbowego?

Rozliczenie w kosztach działalności gospodarczej

W przypadku rozliczania energii w kosztach działalności gospodarczej, przedsiębiorca może ująć koszt energii elektrycznej zużytej przez auto służbowe w księdze przychodów i rozchodów lub na fakturze VAT, o ile spełni kilka warunków. Przede wszystkim auto musi być wykorzystywane do celów firmowych i zgłoszone jako środek trwały lub użytkowane na podstawie umowy leasingu. Koszt zużytej energii można wyliczyć na podstawie ceny energii z faktury od sprzedawcy prądu (nawet jeśli była to energia z PV – ponieważ formalnie w systemie net-billingu jest to energia „rozliczana” finansowo). Ewidencja powinna być prowadzona systematycznie i możliwa do udokumentowania.

Faktury i dokumentacja a energia z PV

Jeśli auto ładowane jest z instalacji PV, która nie generuje osobnych faktur sprzedaży, przedsiębiorca może obliczyć koszt zużycia energii na podstawie ceny 1 kWh z faktury ogólnej za prąd (tzw. wartość referencyjna). Dobrą praktyką jest comiesięczne zestawienie z licznika ładowania lub aplikacji wallboxa, które potwierdza ilość energii zużytej przez pojazd. W ten sposób można przypisać koszt energii do pojazdu służbowego. Jeśli auto wykorzystywane jest również prywatnie – należy wyliczyć proporcję użytkowania i uwzględnić tylko część kosztów w ewidencji firmy, podobnie jak w przypadku samochodów używanych mieszanie (np. 50% kosztów).

Rozliczenie VAT – czy to możliwe?

W przypadku czynnych podatników VAT możliwe jest częściowe odliczenie podatku VAT od energii zużytej do ładowania auta służbowego, jednak warunkiem jest posiadanie faktury, która wskazuje zużycie na potrzeby działalności. Ponieważ w przypadku PV faktur zazwyczaj brak (energia pochodzi z własnej produkcji), odliczenie VAT może być problematyczne – chyba że firma rozlicza energię z sieci (w ramach net-billingu) i prowadzi dokładną ewidencję. Wówczas możliwe jest przypisanie proporcjonalnej wartości VAT do zużytej energii. W praktyce jednak wiele firm rozlicza jedynie koszt netto w KPiR, traktując VAT jako koszt niepodlegający odliczeniu.

Współdzielenie energii z głową – zgodnie z przepisami

Rozliczenie energii z Fotowoltaika użytej do ładowania auta służbowego w domu jest możliwe i legalne – o ile spełnione są warunki dokumentacyjne i techniczne. Instalacje fotowoltaiczne mogą z powodzeniem wspierać mobilność zawodową, a odpowiednia ewidencja zużycia i kosztów pozwala na bezpieczne ujęcie ich w kosztach firmy. Warto jednak każdorazowo skonsultować się z biurem rachunkowym lub doradcą podatkowym, by dopasować sposób rozliczenia do formy działalności i uniknąć niejasności przy ewentualnej kontroli skarbowej.